Vikten av din sovposition

Visste du att din sovposition kan avslöja mycket om ditt välmående? Sover du på rygg, mage eller sidan? Lär dig mer sovpositionernas innebörd för dig!


Det finns många faktorer som spelar in i hur väl du sover eller vad som rubbar sömnen. Sovrumsmiljön, valet av madrass, kosten och livsstilen för att nämna några. Men en sak man sällan pratar om och som ofta blir förbisedd är valet och vikten av din sovposition. Sover du på rygg, mage eller kanske på sidan? Ditt val av sovposition kan faktiskt avslöja mycket om ditt välmående och är en viktig parameter för en god natts sömn. 
I detta inlägg kan du läsa mer om de tre vanligaste positionerna, deras fördelar samt de potentiella problemen man förknippar dem med.


sovposition

Sovposition: Att sova på ryggen

+ Fördelar jämnt din kroppsvikt och trycket över ryggrad, nacke och leder 

+ Bekväm position som passar många människor

+ Främjar blodcirkulationen

+ Kan göra att du upplever en djup sömn

– Val av kudde är avgörande

– Skapar en högre grad av snarkningar

– Ökar tillfällen med sömnapné

Positiva effekter med ryggläge

Genom att sova på ryggen blir vikten och trycket på ryggraden, nacken och lederna jämnt fördelad. Positionen är en väldigt bra och ofta en bekväm position för många olika typer av människor. Dessutom kan den göra att blodcirkulationen blir bättre och att du helt enkelt sover bättre. Däremot är det viktigt att du som sover på ryggen ser till att ha en riktigt bra kudde och madrass. Kudden ska stödja nacken ordentligt så ditt huvud inte pressas för högt upp eller för lågt ner. Tänk dig att det optimala målet är att nacken är i linje med ryggraden. Detta är något som du alltså uppnår med den rätta kudden och madrassen.


sovposition

Eventuella nackdelar

Värt att tänka på är dock att det finns en koppling till en högre grad av snarkningar bland de människor som sover på ryggen. Likaså gäller det människor med sömnapné. En amerikansk studie gjord av National Institute of Health konstaterade att förekomsten av sömnapné var dubbelt så hög bland de patienter som sov på ryggen. Detta jämfört med när de sov i sidoläge. *Sömnapné är en sjukdom du alltid ska konsultera med din läkare om för att få rätt hjälp. 

Sovposition: Att sova på sidan

+ Fosterställning är för de allra flesta människor den bästa sovpositionen

+ risken för problem med smärta i ländryggen eller allmän stelhet minskar

+ Snarkningar minskar

+ Minskar sura uppstötningar

– Kan skapa nervtryckningar som kan orsaka smärta i nacke och rygg

– Val av kudde är avgörande

– Trycket som sidoläget skapar kan skapa en påfrestning bland dina inre organ


sovposition

Sidoläge, den bästa positionen?

Eexperterna menar att sidoläget är den allra bästa sovpositionen, i särklass vänstra sidan. Och detta är faktiskt den sovpositionen som många sover i. En studie gjord i USA visar, till exempel, att 69% av människorna där sover i sidoläge. Experterna menar att positionen medför många positiva effekter. Man talar främst om fosterställningen. Den sägs faktiskt vara den allra vanligaste sovpositionen. Och intressant nog är det dubbelt så många kvinnor än män som använder den. Men kanske är dess populäritet inte så märklig ändå? Förutom att den är väldigt naturlig så menar experterna den gynnar bäckenbotten. Detta eftersom trycket mot nedre delen av ryggen, i särklass ländryggen, minskar. Likaså är det bra för att minska allmän stelhet och annan smärta i kroppen. Man har också kunnat konstatera att de som sover i sidoläge ofta snarkar mindre.

Eventuella nackdelar

Däremot kan trycket som sidoläget skapar orsaka smärta i nacken och ryggen samt att andra nerver lätt kan hamna i kläm. Trycket kan också påverka de inre organen, så som lever, lungor och magen. Därför rekommenderar man att om du kan så alternera sida under nattens sömn. Att du också är noga med valet av kudde och dess position är extra viktigt. Huvudet ska stödjas och vara tillräckligt högt så att det hamnar i en neutral eller jämn position. Detta kommer minska trycket mot nacken och således minska den eventuella nacksmärtan, muskelvärken eller stelheten. Det kan vara bra att tänka på att den perfekta kudden och sovpositionen stödjer huvudet och nacken men aldrig axlarna.


sovposition

Varför är vänstra sidan så bra?

Forskningen visar att det finns olika fördelar och nackdelar beroende på vilken du väljer. Vänstra sidan sägs dock vara den absolut bästa. Bland annat på grund av följande faktorer;

  1. Vänstra sida när dominerad av lymfsystemet och genom att sova på den sidan hjälper man systemet att bli bättre dränerat. Systemet ansvarar för att transportera viktiga ämnen som glukos, metaboliter, proteiner och andra ämnen som måste filtreras av lymfkörtlarna.
  2. Såväl magen och bukspottskörteln är belägen på vänstra sidan av kroppen och genom att sova på vänstra sidan gynnar man matsmältningen. Flödet av magsaft blir helt enkelt bättre eftersom positionen håller magen under matstrupen och likaså hjälper gravitationen till att hålla igång det bättre. Därav rekommenderar man personer som har problem med sura uppstötningar att ligga på vänster sida.
  3. 80% av hjärtat sägs vara placerat på vänstra sidan och genom att sova där hjälper vi hjärtat att pumpa blodet lättare och mer optimalt.
  4. Mjälten är placerad på vänstra sidan. Detta är organet som filtrerar blodet och som arbetar i symbios med lymfatiska systemet. Genom att sova på vänstra sidan och att man därmed utnyttjar gravitationen blir vätskorna förda i rätt riktning mot mjälten.
  5. Gravida kvinnor är ofta rekommenderade att försöka sova på vänstra sidan då man tror att detta förbättrar cirkulationen överlag. Man talar om att lindra trycket på ryggen, stoppa livmodern från att klämma levern samt öka blodflödet till livmodern, njurarna och fostret.

sovposition

Sovposition: Att sova på magen

+ Skapar en begränsad rörlighet vilket kan betyda att du sover djupare

– Den sovposition med mest antal nackdelar

– Påverkar matsmältningen negativt

– Påverkar blodcirkulationen negativt

– För att du ska få luft krävs det att du vrider nacken på ett ganska onaturligt sätt vilket lätt kan leda till spänningar, smärta och att nerver kläms

– Ökar trycket i ländryggen  

– Ökar trycket bland dina inre organ och tar 25% mer energi på kuppen

– Kan öka snarkningar och sömnapné

Magläge, sämsta sovpositionen?

Experterna är överens om att sovpositionen med flest antal nackdelar är den när man sover på mage. Detta eftersom positionen kan ha negativa effekter på matsmältningen. Dessutom kan den hämma blodcirkulationen. Likaså skapar den ett större tryck på ländryggen och ett tryck överlag som påverkar nacken och ryggen. Själva trycket blir också en ansträngning för hjärtat och lungorna. Faktum är att det tar cirka 25% mer energi av kroppen när du väljer denna sovposition. Bland personer som lider av övervikt blir följaktligen trycket ännu större och i särklass det mot lungorna. Det gör också att snarkningar samt antalet tillfällen med sömnapné kan öka.

På grund av du måste få luft, gör magläget också att du vrider, vänder och placerar nacken på ett onaturligt sätt. Detta kan, i sin tur, orsaka en belastning på dessa partier och likaså ett tryck.


sova gott

Sover du på mage?

Och visst kan du uppleva att du sover gott på mage men däremot är det väldigt vanligt att man vaknar lite öm. Eller att du sedan lättare utvecklar, till exempel, stelhet i nacken. Nämnas ska dock att på grund av den onaturliga position som det är och att dina kroppsrörelser således blir begränsade är det dock många som upplever att de får en djupare sömn.
Sover du på magen och är intresserad av att försöka ändra på detta? Ett tips är att placera en kudde mellan magen och madrassen. Detta kan göra att bytet från magen till sidoläget blir mer bekvämt. Att det känns mer naturligt och ombonat samt att det gör det fysiskt svårare att åter hamna på magen.


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Vikten av kudden och madrassen

Experterna säger alla att en bra och korrekt madrass och kudde med bra stöd kan underlätta och främja en mer hälsosam sovposition. Detta ger, i slutändan, dig en bättre sömn. Ta alltså tid på dig när du väljer ut din madrass och våga fråga om råd och tips i butiken!

När det gäller valet av kudde så ska du, oavsett vilken sovposition du använder, välja en kudde som stödjer ditt huvud och den ska överensstämma med formen av din nacke.

Memory foam-madrasser

När det gäller just valet av madrass menar också många att memory foam-madrasser är att föredra. Detta då de omsluter våra tre naturliga kroppskurvor; Cercical lordos (krökningen vid halsområdet), Bröstkyfos (Ryggens rundning) och Lordos (böjningen av ryggraden mot svanken). Madrassen formar sig alltså efter just din kropp, värme och tryck. Den fördelar kroppsvikten naturligt och minskar specifika tryckpunkter samt stödjer dina kroppskurvor effektivt. Enkelt förklarat håller den ryggraden i den rätta riktningen. Och tekniken gör att du får det rätta stödet precis där stödet behövs för just dig.


kudde och madrass

Tänk på kroppsvikten

När du väljer madrass ska du också ha kroppsvikten i åtanke och lider du av övervikt ska du tänka på att inte ha för mjuk madrass. Detta eftersom det då lätt ger en hängmatta-effekt och inte sluter om kroppen på bästa sätt. Man ska heller inte ha för hård madrass eftersom detta kan skapa ännu mer tryck som omvandlas till smärta.

Vi är alla olika

I slutändan är valet av madrass, kudde eller sovposition individuellt och att säga vad som är rätt och fel är svårt. Varje människa är unik och därför ska man alltid främst se utifrån sin egen situation eller fysiska besvär när man ska hitta den rätta madrassen, kudden eller sovpositionen. För vad som känns mest bekvämt för just dig är trots allt viktigast. Dessutom rör vi oss mycket när vi sover och den sovpositionen du somnar i vaknar du sällan upp i.

Det enda vi vet säkert är att genom en god natts sömn så skyddar vi vår hälsa eftersom immunsystemet får de resurser som behövs för att fungera bra. Värt att bära med sig vad gäller sovpositioner kan, i alla fall, vara att genom att minska trycket så förhindrar eller eliminerar du smärta och stelhet. På så vis kan du sova bättre och djupare samt må bättre under dagen.

Vi hoppas att detta inlägg gett dig några värdefulla tips på vägen mot en bättre sömn!


Relaterade inlägg:

Vad säger din säger din sovposition om din personlighet?

5 saker som händer i kroppen när du sover för lite

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som är Sveriges enda digitala sömnmottagning. Hos oss arbetar legitimerade psykologer specialiserade på sömn och sömnproblem. Läs mer om vår behandling.