Sover du mer än vad du borde? 7 tecken att ha koll på!

Sover du mer än vad du borde? Vet du inte? Idag listar vi 7 vanliga tecken som är bra att ha koll på för att veta om du sover för mycket!


Att för mycket av något aldrig är bra för dig har du kanske hört förut. Ett påstående som också gäller också sömnen. För även om du gärna tar sovmorgon på helgen eller passar på att sova mer när du kan så kanske du sover mer än vad du borde? För mycket sömn kan nämligen vara minst lika skadligt som för lite sömn. I detta inlägg upplyser vi dig kring sådant som kan vara tecken på att du sover mer än vad du borde.


Sover du mer än vad du borde

Den allmänna rekommendationen av sömn och dess betydelse

Efter studier och forskning är idag den allmänna rekommendationen att en vuxen person bör sova 7-9 timmar varje natt. Kroppen och hjärnan behöver sömn för att fungera optimalt och för att du ska kunna tillgodoräkna dig alla de goda fördelar och de processer som sker under din sömn bör du därför följa den allmänna rekommendationen. Kanske upplever du att ditt sömnbehov är annorlunda och visst kan det vara individuellt och påverkas av faktorer som din ålder, din aktivitetsnivå, allmänna hälsotillstånd och andra livsstilsfaktorer men det till trots, bör man göra sitt yttersta för att följa den allmänna rekommendationen.

Konsekvenserna av att sova mer eller mindre av vad du borde

När man hör ordet sömnproblem är det vanligt att många tänker på en person som får för lite sömn. Men faktum är att precis som för lite sömn kan betraktas som ett sömnproblem så kan också för mycket sömn göra det.

Flera studier pekar på att såväl för lite som för mycket sömn är förknippat med en mängd medicinska problem, så som hjärt-och kärlsjukdomar, diabetes och förkortad livslängd. Men det finns också andra tecken, varningsflagg och konsekvenser av för mycket sömn som man bör känna till och håla utkik efter.


Sover du mer än vad du borde

7 tecken på att du sover mer än vad du borde

1. Du får ont i ryggen

Om du sover för mycket är det vanligt att ryggproblem uppstår. Att ligga ner länge orsakar allmän styvhet i musklerna och om man känner smärta så tilltar den också. Detta påskyndas givetvis om sovpositionen dessutom inte är optimal. Läs gärna mer om vikten av din sovposition HÄR. Om du lider av ryggsmärta är det också viktigt att försöka hålla sig aktiv. Att spendera lång tid i sängen är därav inte att rekommendera. 

2. Du får problem med huvudvärk

Om du sover mer än vad du borde kan det lättare utlösa huvudvärk och migrän. Experter menar att för mycket sömn ställer till det för hjärnans neurotransmittorer och minskar nivån av serotonin. Serotonin är en signalsubstans i hjärnan som hjälper till att reglera en mängd funktioner i kroppen och tillsammans med melatonin är serotonin speciellt involverat i vår sömncykel. Melatonin hjälper nämligen dig att känna dig trött och somna medan serotonin ser till att du känner dig pigg och vaknar. Om då processen blir rubbad så kan sömnproblem komma som ett brev på posten. Också att sova för mycket under dagen gör det oftast svårare att sova om natten och detta är kopplat till huvudvärk på morgonen.


Sover du mer än vad du borde

3. Du känner dig trött hela dagen

Man skulle kunna tro att lite extra sömn då och då är bra men faktum är att det kan ställa till det för dig och sömncykeln. Om du sover mer än vad du borde kan du nämligen inte bara känna dig trött när du vaknar utan sannolikt kommer du också känna dig trött och därtill seg under hela dagen. Varför? Allt har med den cirkadiska rytmen att göra. Det är den interna, biologiska, 24-timmars klockan som hela tiden tickar på i bakgrunden av hjärnan. Den pendlar mellan trötthet och vakenhet i bestämda intervaller. Kroppen är alltså inställd på vissa klockslag för när du ska vara vaken och nära du ska sova. Den har sitt alldeles egna sömnschema. Men om du frångår detta så hänger inte din klocka med och du blir därför trött, trots mer sömn.

4. Du går upp i vikt

För mycket sömn har en kraftfull inverkan på hur kroppen lagrar fett och förmågan att förlora den. För mycket sömn gör dig inte bara mer trött och att du därav rör dig mindre. Utan forskningen visar också att för mycket sömn rubbar hormonerna som styr aptiten. Sömn påverkar nämligen nivåerna av hormonerna leptin och ghrelin i kroppen. Detta är hormonerna som har i uppgift att kontrollera mättnaden och hungerskänslorna.

Leptinet utsöndras och berättar för hjärnan när du ätit tillräckligt och du känner dig mätt. Lider du dock av sömnproblem rubbas signalen, leptinet minskar och istället höjs ghrelinet. Detta är den hormon som stimulerar aptiten. Så, eftersom leptinet inte kan utföra sitt jobb och ghrenlinet ökat leder det till att du, helt enkelt, äter mer.

Om du inte sover som du ska uppmanas dessutom kroppen att automatiskt släppa ut högre nivåer utav insulin efter att du har ätit. Insulinet kontrollerar blodsockernivån och högre insulinnivåer främjar även fettlagringen. Men framförallt ökar det risken för typ 2-diabetes. Studier visar också att suget efter energirik mat, så som fet mat och mycket socker ökar i samband med att sömnen (och hormonerna) blir rubbade. När du däremot sover som du ska mår kroppen bra och hormonernas funktion fungerar optimalt och du mår bättre.


depression

5. Du åldras snabbare

För mycket sömn påverkar åldrandet. Detta eftersom den extra sömnen gör att hjärnan åldras i en snabbare takt. Enligt forskning talar man här om så mycket som två år. Detta kan också resultera i sämre koncentrationsförmåga, försämrat minne samt att det kan påverka förmågan att utföra dagliga uppgifter. Forskning visar även att risken att utveckla psykisk ohälsa kan öka.

6. Du kan känna dig deprimerad

Depression är idag en av de vanligaste psykiska sjukdomarna i världen. Men vad få människor vet är att depression och sömnproblem ofta går hand i hand. Om du inte redan har det är det därför viktigt att upprätthålla hälsosamma sömnmönster. Sömnmönster som främjar sömnen och välmåendet. Om du sover mer än vad du borde är det nämligen inte ovanligt att du sedan känner ett allmänt ointresse för människor i din närhet. Likaså dina fritidsintressen, jobbet och så vidare. Det står fortfarande inte 100% klart om för mycket sömn är ett symptom på depression eller vice versa. Men totalt sett har studier kunnat fastställa att människor som sover mer än 10 timmar per natt uppvisar fler tecken på psykisk ohälsa än de som sover de rekommenderade antalet timmar.

6. Din fertilitet kan bli påverkad

Det står, som sagt, klart att frisättningen av hormoner påverkas av sömnen. Detta inkluderar även de som är involverade i reproduktionsprocessen, vilka påverkas starkt av sömnen och vakenheten. Enligt studier gjorda på ämnet så visar det att kvinnor som sov för mycket under tiden de genomgick en fertilitetsbehandling är 43% mindre benägna att bli gravida. Detta i kontrast till de som sover en måttlig mängd. Resultatet var nästan lika högt på andra hållet, det vill säga, hos dem som sov mindre än sex timmar per natt (46%).


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Relaterade inlägg:

5 tips till bättre sömnrutiner

Vad händer om man inte sover tillräckligt mycket?

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som är Sveriges enda digitala sömnmottagning. Hos oss arbetar legitimerade psykologer specialiserade på sömn och sömnproblem. Läs mer om vår behandling.