5 växter som kan förbättra din sömn

Vad vet du om växter som kan förbättra din sömn? I dagens inlägg går vi igenom 5 växter du bör ha hemma för att sova bättre!


Visste du att valet av växter i ditt hem kan hjälpa dig med din sömn? 
I detta inlägg tipsar vi om 5 växter och dess hälsoeffekter vilka kan förbättra din sovrumsmiljö och sömnkvalitet. Kanske kommer just du vakna mer utvilad efter att ha placerat någon av dem i ditt sovrum?


5 växter som kan förbättra din sömn

1. Lavendel

växter som kan förbättra din sömn

Lavendel är en välkänd och väldigt älskad växt. En växt som inte bara doftar gott utan som också har en lugnande effekt på oss. Växten härstammar från medelhavsområdet. Redan under antiken använde man den som sömnhjälp genom att fylla kuddar med lavendelblommor och löv. Idag återfinner man doften i diverse olika produkter och är också ett vanligt förekommande på Spa-anläggningar. Aromaterapi med lavendel har nämligen visat sig minska nivån av kortisol i kroppen. Forskningen visar att doften överlag sänker hjärtfrekvensen och blodtrycket och således alltså din stressnivå.

Detta gör lavendel perfekt att placera i sovrummet. Detta eftersom den motverkar de två allra vanligaste orsakerna till sömnproblem – stress och ångest. Dess lugnande effekt gör dessutom att du känner dig trött. En studie visade att doften av lavendel gjorde att spädbarn grät mindre och gav dem en, generellt sett, djupare sömn. Likaså en studie gjord bland kvinnor visade att deras uppvaknanden under natten blev färre och sömnen bättre.

Skötselråd:

Lavendel kräver mycket solljus. Har du inte möjlighet till detta i sovrummet finns det idag en mängd olika alternativ. Till exempel lavendelolja, sovmask med lavendel eller varför inte hänga en påse med torkad lavendel i sovrummet?


2. Murgröna

växter som kan förbättra din sömn

Murgröna klassas förmodligen som en av de allra enklaste växterna att odla hemma. Dessutom förbättrar den luftkvalitén i hemmet effektivt. Faktum är att den är känd för att minska allergiska symptom och astma då den rensar luften från avföringspartiklar. Till och med NASA har efter studier utsett den till den överlägset bästa växten när det kommer till dess renande effekter och egenskaper att tillföra syre. Till exempel har murgrönan visat sig minska luftburet mögel med hela 94%. Den suger även upp en rad andra gifter i ett rum. Detta gör den inte endast till en mirakelväxt för personer med andningsproblem. Den är också den perfekta växten att placera i sovrummet. Helt enkelt ett bra exempel på växter som kan förbättra din sömn!

Skötselråd:

Murgrönan är en mycket lättskött växt. Den klarar sig, i mångt och mycket, själv så snart den satt sina rötter. Det är dock bra om du tänker på temperaturerna den utsätts för. Under sommarhalvåret är temperaturen för murgrönan lagom medan den under vinterhalvåret gärna vill stå lite svalare, runt 10 °C. Vattna den så den håller sig fuktig men låt gärna jorden torka ut ordentligt mellan vattningarna. Under sommarhalvåret kan du med fördel tillföra lite näring en gång i veckan så frodas den riktigt ordentligt.


3. Aloe Vera

växter som kan förbättra din sömn

Aloe Vera är inte bara en väldigt dekorativ och vacker växt. Den är också en perfekt växt för sovrummet eftersom den förbättrar luftkvaliteten i rummet. Även denna ligger i topp bland NASA:s luftförbättrande växter. Detta eftersom den avsöndrar syre och absorberar koldioxid om natten. Dessutom renar den luften från giftiga utsläpp så som bensen och formaldehyd. Bensen hittar man i lösning- och rengöringsmedel men även i plaster, färger och gummi. Formaldehyd finns i plaster, textilier och pappersprodukter men också i färger och spånplattor.

Finurligt nog kommer Aloe Veran låta dig veta när skadliga kemikalier ligger på en hög nivå i hemmet. Detta eftersom den då utvecklar bruna fläckar, vilket alltså håller dig medveten om situationen. Växtens rening och utsöndring av syre gör att den har en lugnande effekt. Man använder den också mot sömnproblem sedan urminnes tider.
Du visste väl också att gelen från växtens blad har läkande effekt? Att du kan stryka på det på, bland annat mindre, sår, irriterad och torr hud, ärr, brännskador och insektsbett?

Skötselråd:

Aloe Vera är en lättskött växt som trivs bäst i en torr miljö, placerad ljust och gärna vid ett fönster. Den gillar inte fukt och ska endast vattnas när dess jord är helt torr. Se också till att plantera den i en kruka med dräneringshål och med kaktusjord. Sedan urminnes tider har egyptierna kallat växten för ”odödlighetens planta”. Detta eftersom den tolererar försummelse väldigt väl och eftersom den reproducerar sig lätt. Så att ta skott från den är enkelt. Det är ett tips på en fin gåva att ge till någon man bryr sig om!


4. Svärmorstunga

Också svärmorstunga är ett bra exempel på växter som kan förbättra din sömn. Det är en riktig mirakelväxt med en renande egenskap som effektivt filtrerar skadliga toxiner från luften du andas. Den suger upp koldioxid i rummet och släpper ut syre om natten. Detta hjälper dig att sova bättre och vakna med mer energi. Även denna växt står högst upp på NASA:s rekommendationer då den renar formaldehyd, bensen, trikloretylen, xylen och toulen. Formaldehyd avges från plastmaterial, textilier, möbeltyger, tända ljus och byggmaterial. Bensen förekommer i rengöringsmedel, avgaser, plast och lösningsmedel. Trikloretyl finns i avfettningsmedel och färgborttagningsmedel och xylen och toulen avges från datorer, flamskyddsmedel i textilier och möbler. Som du säkert förstår gör alltså Svärmorstungan ett viktigt jobb i hemmet. Och du med allergier och andningsproblem bör i särklass ha denna växt i åtanke.

Skötselråd:

Svärmorstunga är extremt lättskött och kommer inte kräva särkilt mycket av dig. Plantan placeras gärna ljust och även i direkt solljus men klarar också mörka placeringar i rummet. Vattna högst en gång i veckan. Faktum är att du gärna får glömma den och sedan hälla på ordentligt när du väl kommer ihåg.


5. Jasmin

Jasmin har små, vackra vita eller rosa blommor som ger ifrån sig en söt doft. Denna exotiska växt har en mild, lugnande effekt på kropp och själ. Flera studier har visat att dess doft inducerar sömn, sänker ångestnivåerna hos oss och ger förbättrad sömnkvalitet. Växten anses vara ett naturligt hjälpmedel mot depression, stress, trötthet och ångest. Därav är det ett vanligt förekommande i eteriska oljor för avkoppling. Faktum är att studier visat att bara inandning av dess olja överför signaler till den del i hjärnan som styr våra känslor och påverkar nervsystemet (det limbiska systemet). Inom aromaterapi rekommenderas därför även jasminolja som hjälp att reglera ditt blodtryck, hjärtfrekvens och andning.

I en specifik studie undersökte man huruvida effekten av doftfyllda rum och dess påverkan på vår sömnkvalitet ser ut. Ett rum var doftsatt med jasmin, ett annat med lavendel och det tredje var utan doft. Studien visade att de som sov i rummet doftsatt med jasmin hade en bättre sömnkvalitet. Att de vaknade och kände sig mer återställd. Dessutom hade de mer energi nästkommande dag i jämförelse med de andra två rummen.

Skötselråd:

Jasmin är relativt enkel växt att ta hand om. Den gillar solljus, vill bli placerad i en kruka på fönsterblecket och sedan vattnas regelbundet under blomningstiden. Tänk på att låta jorden torka ut lite mer under perioden då den inte blommar för att undvika övervattning.


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn

Relaterade inlägg:

5 livsmedel som kan få dig att sova bättre

Saker du inte visste påverkar din sömn

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som är Sveriges enda digitala sömnmottagning. Hos oss arbetar legitimerade psykologer specialiserade på sömn och sömnproblem. Läs mer om vår behandling.