6 tips som hjälper dig att sova bättre i sommarvärmen!

Sover du dåligt just nu? Påverkar sommarvärmen din sömn? I detta inlägg kan du ta del av 6 tips som hjälper dig att sova bättre!


Ja, att sova under varma sommarkvällar kan sannerligen vara svårt men faktum är att det är helt normalt. Egentligen kan du se det som ett tecken på att kroppen fungerar som den ska. Men givetvis finns det saker du själv kan göra för att hjälpa den på traven till en bättre sömn!


sommarvärmen

Därför stör sommarvärmen din sömn

Att du har problem att sova i sommarvärmen härstammar, i själva verket, i att den cirkadiska rytmen har svårare att göra sitt jobb. Ett jobb som innefattar att reglera kroppens funktioner för en god natts sömn. Metabolismen kan bli påverkad, utsöndringen av hormoner och inte minst kroppstemperaturen blir påverkad. Temperaturen spelar nämligen en väldigt stor roll för sömnen. Faktum är att kroppstemperaturen måste sjunka för att du ska kunna somna.

Och just kopplingen mellan temperatur och sömn är väletablerad i vetenskapliga studier. En studie utförd på mer än 750 000 deltagare fann, till exempel, att; En högre temperatur under natten är förknippad med otillräcklig sömn. Forskning gjord vid University of Amsterdam har också visat att lägre kroppstemperatur förbättrar sömnens djup och minskar antalet uppvaknanden under natten. Och i takt med att den globala temperaturen ökar så ökar också sömnproblemen. Därför kan det vara en god idé att ligga steget före så du vet vilka knep du kan ta till när sommarvärmen kommer eller påverkar sömnen.


6 tips att sova bättre i sommarvärmen:

1. Mörklägg rummet

Låt gardinerna var fördragna eller persiennerna nerdragna under dagen i sovrummet. Att mörklägga sovrummet under dagen kan göra att det håller sig svalt framåt kvällen.

2. Lär dig när du ska öppna eller hålla ditt fönster stängt

Håll koll på temperaturerna. Ibland är det ju nämligen svalare inomhus än utomhus och således en bättre idé att ha stängda fönster för att behålla det svalt. Framåt kvällen brukar temperaturen utomhus sjunka och då är det en bättre idé att öppna upp och vädra.

3. Få hjälp att kyla ner sovrummet

Den perfekta sovrumstemperaturen tror man är 14-18 grader men det kan vara svårt att uppnå på egen hand under sommaren. Om du därav vill öka tillströmningen av sval luft gör du detta lättast vi en fläkt eller luftkonditionering.


sommarvärmen

4. Bädda smart

När det blir varmt är det dags att plocka undan ditt tjocka täcke och endast sova med ett tunt påslakan eller en tunn filt. Detta kommer hjälpa kroppstemperaturen att snabbare bli nerkyld och inte skapa samt kapsla in värmen under täcket.

5. Klä av dig

Undvik pyjamas när det är varmt – och bäst av allt sov naken! Låt kroppen andas och kylas ner på ett naturligt sätt så ska du se att du också kommer somna enklare. Att skippa pyjamasen och sova i bara mässingen har också visat sig vara synonymt med en rad goda hälsoeffekter.

6. Ta en dusch eller ett bad innan läggdags

Lockar det dig att duscha i iskallt vatten för att kyla ner kroppen? Det är faktiskt inte en bra idé men en varm dusch däremot är det. En varm dusch kan nämligen främja din sömn medan en kall dusch kan ställa till det för din kroppstemperatur och faktiskt få motsatt verkan. Om du duschar eller badar kallt drar nämligen huden ihop sig och kapillärerna i kroppen släpper inte ut någon värme. Istället blir värmen inkapslad. Om du däremot tar en varm dusch öppnar istället dina kapillärer upp sig och värmen blir frisätt.


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn



Relaterade inlägg:

Konsten att sova att sova gott i sommar

Skippa det kalla doppet så sover du bättre i värmen


Denna blogg drivs av Learning to Sleep som är Sveriges enda digitala sömnmottagning. Hos oss arbetar legitimerade psykologer specialiserade på sömn och sömnproblem. Läs mer om vår behandling.