Sömn under allergisäsongen

Sömn och allergi. Lider du av sömnproblem eller extrem trötthet när allergisäsingen startar? Du är inte ensam och idag ska vi lära oss mer om det.


Äntligen är våren här! Men med den ökade värmen och de blomstrande landskapet kommer också allergi som ett brev på posten för många människor. En rinnande näsa och kliande ögon är vanligt men också extrem trötthet och sömnproblem ökar under allergisäsongen.

Allergi är vanligt

Idag lider flera miljoner människor världen över utav säsongsbunden allergi. Många njuter av att vistas ute när solen äntligen tittar fram. Andra stänger hellre alla fönster och lägger sig under täcket. Generellt sett brukar man tala om hösnuva eller mer vanligt pollenallergi. Och detta är faktiskt något som kan påverka livet avsevärt, inklusive sömnen.

Faktum är att mätningar visar att så många som 70% av de som har diagnosticerats med hösnuva känner att tillståndet begränsar det dagliga livet. Det är, till exempel, inte ovanligt att på grund av sin allergi lida av trötthet, huvudvärk och sömnproblem. Inte heller att behöva stanna hemma från arbetet, skolan, eller inte orka med andra aktiviteter. Detta eftersom allergin påverkar det dagliga livet. Omvänt, är det många som inte känner till att sömnproblemen kan vara ett tecken på just pollenallergi. Sömnsvårigheter, orolig sömn och snarkningar är nämligen några av de symptom som kan bero på de andningsproblem som kan orsakas av pollen. 


Sömn allergi

Vad är hösnuva?

Hösnuva är en vanlig term för tillståndet som kallas allergisk rinit, det vill säga en form av allergi. Ofta handlar tillståndet om en allergi mot pollen. Pollen är det som växter frigör som en del av fertiliseringsprocessen. Just denna frisättning kan, i sin tur, orsaka kaos för allergiker eftersom de inhalerar pollen alltmedan immunsystemet gör allt i sin makt för att bekämpa det. Det pollen man talar om här kommer oftast från tre källor. Träd, gräs och ogräs men det finns givetvis andra faktorer som gör att själva hösnuvan kan sättas igång – och då när som helst på året. Då talar man istället om saker som mögel, djur och damm.

Träd

Toppen för pollen från träd brukar generellt sett vara i slutet av mars till mitten av maj.

Gräs

Pollen från gräs är känt för att irritera dess allergiker som mest från mitten av maj till och med juli.

Ogräs

Denna form av pollen är som allra vanligast i slutet av juni till och med september.

Symtom vid allergi (hösnuva):

Rinnande och/eller igentäppt näsa
Rinnande och/eller kliande ögon
Nysningar
Andningssvårigheter
Huvudvärk
Slem i halsen
Trötthet och sömnproblem
Snarkningar


Sömn allergi

Hur påverkar din allergi din sömn?

Allergi är känt för att ha en stor inverkan på sömnen. Det skapar ofta en extrem trötthet som påverkar det vardagliga livet. De allra flesta människor sover liggandes på rygg. En position som gör att huvudet blir placerat på samma nivå som den övriga kroppen. I sin tur kan det vara problematiskt för personer som på grund av sin allergi har en igentäppt näsa. Det är nämligen vanligast att vi andas genom näsan vid sömnen. Det som händer här är att man istället andas med munnen, vilket kan irritera halsen eller göra de symtom du redan har blir värre. 

Även det faktum att man har en ständigt rinnande näsa eller nyser konstant kan givetvis hålla en person med allergi uppe om nätterna. Det tenderar också att göra att man upplever trötthet under dagen. Likaså kan allergimediciner göra en trött. Att då ta en tupplur på dagen kan locka många. Men faktum är att tuppluren istället riskerar att stjälpa sömnen och vanliga sömnmönster. 


Sömn allergi

Tips till bättre sömn för dig med allergi:

Här kommer hjälp på vägen för att lättare ta kontroll över allergin, symtomen och få en bättre vardag och sömn. Är du orolig över din allergi eller sömnproblemen ska du dock alltid rådfråga din läkare för mer hjälp.

– Sovrumsmiljön är viktig för din sömn och allergi

Förutom medicinering kan enkla förändringar i sovrumsmiljön hjälpa dig med din allergi och sömn. Det är, till exempel, viktigt att se till att madrassen, sängkläderna, golvet och andra ytor och material i sovrummet är rent och nytvättat. Detta kommer nämligen förbättra chansen till god sömn.

– Tänk på att välja allergivänliga madrasser

Också valet av madrass är viktigt. Personer som kämpar med allergi bör överväga att investera i en, så kallad, allergifri madrass. Till exempel kan Memory foam-madrasser vara bra för allergiker. Detta eftersom dammkvalster har svårare att tränga in i det tunna och täta skummet på denna typ av madrasser. Också latexmadrasser har antibakteriella egenskaper och suger inte åt sig lika mycket fukt som andra madrasser. Även detta material har dammkvalster svårt att tränga sig in i. Däremot finns det människor som inte tål latex, så detta ska man ha i åtanke vid ett eventuellt köp.

– Håll koll på vädret

Se till att hålla koll på väderleksrapporter där de rapporter om temperaturer, nederbörd och annan information. Detta kan nämligen ge dig en fingervisning för hur pollenhalten kommer se ut. Att ladda ner en app kan till exempel vara en enkel lösning. På så sätt håller du koll på hur pollenhalten ser ut en viss dag. På så vis kommer du enklare kunna förutspå hur dagen kommer te sig. Och då kan du även ta ett beslut om att kanske vistas inne under en viss tid under dagen. Detta för att undvika de allra högsta halterna.


Learning to Sleep Sömnbehandling

Testa din sömn

Gör vårt kostnadsfria och snabba sömntest idag om du är orolig över din sömn


Relaterade inlägg:

7 tips till dig som vaknar mitt på natten

Denna blogg drivs av Learning to Sleep som är Sveriges enda digitala sömnmottagning. Hos oss arbetar legitimerade psykologer specialiserade på sömn och sömnproblem. Läs mer om vår sömnbehandling.